Event marketing jako narzędzie utrzymywania dobrych relacji z Klientem

Jak działa event marketing

Event marketing to dość nowe narzędzie do budowania relacji z klientami. Wzmacnia on pozycję marki na rynku poprzez nawiązywanie bliższych kontaktów z jej odbiorcami. Przybierając różne postaci ma na celu zawsze stworzenie pozytywnych skojarzeń z promowanym brandem.

Działania, które pozwolą marce zatrzymać klienta są wyzwaniem, ale i szansą na ich rozwój i umocnienie pozycji na rynku. Jednym z narzędzi, z których firmy korzystają, by podtrzymać relację z klientem są eventy. Przeważnie rozumiane są one jako narzędzia promocyjne polegające na organizowaniu różnego rodzaju wydarzeń masowych. Dzięki ich organizowaniu marki budują realistyczne więzi z klientem, pokazuję swoją reprezentatywną stronę, ale również wychodzą w stronę użytkownika. Rozwiązanie takie można porównać do spotkania twarzą w twarz dwóch osób. Jest to też dobry sposób na integrację pracowników organizującej wydarzenie firmy.

Prawda jest taka, że zatrzymanie klienta jest dużo trudniejsze niż pozyskanie nowego, ponieważ opiera się na więzi klient-firma. Sam produkt może przyciągnąć swoją atrakcyjnością, ale trudniejsze jest zatrzymanie klienta  na dłużej, sprawienie, by stał się on lojalnym i stałym użytkownikiem.

(Zobacz także: Organizacja eventu krok po kroku)

 

Co markom daje organizacja eventów

Dzięki takim działaniom firmy nie tylko mogą przedstawić swój punkt widzenia, ale w ten sposób zrobią to dużo lepiej niż w krótkiej reklamie czy spocie telewizyjnym. Wdrożenie na stałe promocji marki poprzez eventy ma także inne pozytywne cele, których można nie dostrzec na początku. Przede wszystkim event to świetna okazja do zbadania preferencji klientów stałych, jak i potencjalnych.

Osoby biorące udział w takim wydarzeniu, które dodatkowo będzie dla nich atrakcją, prawdopodobnie chętnie odpowiedzą na pytania ankieterów odnośnie swoich preferencji. Wyniki takich badań najlepiej pokazują marce nie tylko to, co jest dobre w ich działaniach i produktach, ale również to, gdzie popełnia ona błędy w komunikacji ze swoimi odbiorcami i konsumentami. Wyniki badań na pewno będą mieć wpływ na poprawienie jakości obsługi, a dzięki temu zwiększy się zadowolenie wśród klientów i użytkowników.

 

Klient a produkt

Podejście klientów do produktów, które zakupują i użytkują przestało mieć znaczenie jedynie funkcjonalne. Obecnie użytkownicy chcą utożsamiać się z produktem, który posiadają, uważając coraz częściej, że to, jakie marki są związane z ich codziennym życiem, pokazuje jacy są ich posiadacze.  Wybór danej marki często wiąże się  tym, czy klient zgadza się z filozofią, którą ta reprezentuje, bądź pewnym stylem życia, który ona kreuje. Już nie wystarczy wypuścić produktu, który wzbudzi zainteresowanie odbiorców. Większe znaczenie i popularność mają działania na szeroką skalę, takie które są nie tylko bardzo atrakcyjne, ale równocześnie spektakularne. Takie przymioty można dopisać do przemyślanych i dobrze zorganizowanych eventów. Wiele marek zaobserwowało już dawno,  że reklamy, które są nieustannie obecne w codziennym życiu konsumentów, wpływają na to, że są oni na nie coraz bardziej uodpornieni. Przez to większość z tradycyjnych reklam produktu i marki jest przez konsumentów ignorowana, a nawet zaczynają się tworzyć z nimi negatywne skojarzenia.

 

Zasady tworzenia eventów

Marka tworząc event musi trzymać się pewnych reguł, które decydują o jego powodzeniu. Firmy już na etapie kreowania samego produktu zastanawiają się nad grupą docelową i preferencjach tego odbiorcy. Taka sama sytuacja ma miejsce podczas planowania eventu marketingowego. To jeden z najważniejszych elementów wstępnych, ponieważ przekaz niedostosowany do potencjalnego odbiorcy, nie zostanie przez niego zrozumiany. Nawet najlepszy pomysł może okazać się klapą, gdy powyższa zasada nie zostanie spełniona.

Wdrażając kolejne elementy do naszego wydarzenia cały czas musimy pamiętać o celu jaki sobie postawiliśmy na samym początku. Nie chodzi tutaj jedynie o podniesienie sprzedaży naszego produktu, czy usług, chociaż oczywiście do tego też dąży marka. Każda kampania eventowa musi mieć na celu utrzymanie się w pamięci odbiorcy. Musi przede wszystkim wzbudzać zainteresowanie, bawić, a nawet edukować. Jeśli już uda nam się zainteresować klienta należy skupić się na kolejnym etapie, jakim jest nawiązanie trwałej relacji z nim.

 

Kolejnym elementem, o którym należy pamiętać podczas planowania eventu to jego atrakcyjność. Jakie działania wzbudzą największe zadowolenie wśród naszych konsumentów? Można wykorzystać sprawdzone sposoby promocji marki, ale należy pamiętać, że nawet eventy, które bardzo dobrze były przez lata przyjmowane przez społeczeństwo mogą kiedyś się znudzić - nie można do tego dopuścić! Oczywiście warto trzymać się elementów już sprawdzonych, wziąć pod uwagę wcześniejsze działania marketingowe, lecz trzeba pamiętać, o tym, by zawsze wprowadzać coś nowego, a niekiedy nawet zaskakującego odbiorcę. Cała komunikacja musi być spójna, nawet jeśli marka próbuje zmienić swój wizerunek. Zmiany muszą iść ku lepszemu, aczkolwiek nie mogą być one zbyt drastycznie. Klienci są przyzwyczajeni do pewnego dotychczasowego stylu komunikacji z klientem, a zbyt mocna zmiana może negatywnie wpłynąć na jej odbiór. Dlatego też scenariusz kolejnego eventu musi być spójny z ogólnym działaniem marki, do którego są przyzwyczajeni użytkownicy.

(Zobacz także: Wszystko pod kontrolą czyli jak przygotować się do organizacji eventu)

 

Co wpływa na popularność eventu

Sama organizacja eventu jest dobrym pomysłem promocji  marki, ale trzeba pamiętać o tym, że nie będzie ona wystarczająca jeśli nie zostanie poprzedzona odpowiednią reklamą. Wydaje się, że event sam w sobie jest reklamą marki- nic bardziej mylnego. By liczba osób, która wyrazi chęć uczestnictwa w evencie była satysfakcjonująca, niezbędna jest cała kampania go poprzedzająca. Najlepsze w promowaniu wydarzeń jest połączenie mediów tradycyjnych z mediami społecznościami. Jeśli marka chce dotrzeć do  młodych osób, to najkorzystniej będzie skupić się na tych drugich, ponieważ to z nich głównie korzystają osoby w tym wieku. Poprzez udostępnianie informacji wypuszczonych przez markę odnośnie nadchodzącego eventu znacząco wzrasta jego zasięg. Bardzo dobrym i przynoszącym pozytywny odbiór pomysłem, który wprowadzają największe marki, jest tworzenie haseł odnoszących się bezpośrednio do wydarzenia, a następnie poprzedzanie ich hashtagiem. Dzięki temu np. osoby biorące udział w evencie mogą umieszczać swoje zdjęcia pod hasłami przez markę zaproponowanymi, tworząc społeczność.  Takie rozwiązanie ułatwia  też marce zlokalizowanie w internecie dyskusji na temat ich działań.

 

Kiedy event kończy się sukcesem

Po zakończeniu eventu głównym wskaźnikiem jego popularności jest nie tylko zainteresowanie podczas wydarzenia, wyrażające się w liczbie uczestników, ale również liczba publikacji w mediach, zwiększenie liczby fanów na portalach społecznościowych tych marek. Przede wszystkim wskaźnikiem tym jest realne podniesienie sprzedaży reklamowanego na evencie produktu czy usługi.

 

Zapraszamy także do zapoznania się z propozycją współpracy dla właścicieli sal konferencyjnych, szkoleniowych, przestrzeni coworkingowych oraz biur na wynajem.